Na potrzeby tekstu Włochy podzieliliśmy na kilka narciarskich regionów. Przedstawiamy je od wschodu do zachodu, czyli od tych najbliższych Polsce po najdalsze. Oprócz opisów regionów przedstawiamy też informacje praktyczne - ceny skipassów i odległości z Polski.
Regiony narciarskie nie zawsze zazębiają się z geograficznymi. Za klucz przyjęliśmy miejscowości w których mieszka się podczas wyjazdów na narty, a już nie koniecznie góry, po których jeździmy. Te, jak np. Marmolada, często są granicami regionów.
źródło: Shutterstock.com
Pomiędzy kolejnymi slajdami można przeskakiwać również używając poniższych linków:
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
W tym miejscu przypominamy też, że w całych Włoszech narciarze i snowboardziści do 14 roku życia muszą jeździć w kaskach.
Dołącz do nas na FB i bądź na bieżąco - Na narty.sport.pl
Region mało znany i niewielki, a skrywający kilka skarbów. Friuli kusi przede wszystkim słonecznymi i pustymi stokami oraz przystępnymi cenami. Większość stacji położona jest stosunkowo nisko, w przedziale wysokości 1000-2000 m n.p.m. Z tego powodu najlepiej przyjeżdżać tu od gwiazdki do końca marca.
Ośrodki narciarskie
We Friuli (region częściowo pokrywa się z geograficzną nazwą Alpy Friuliańskie) znajduje się zaledwie kilka ośrodków narciarskich, każdy o nieco innym charakterze. Najbliżej granicy z Austrią leży Tarvisio. Miasto położone w dolinie, kilka kilometrów od autostrady. Mimo niewielkich rozmiarów ośrodka, na tutejszym stoku di Pampero regularnie rozgrywane są zawody z cyklu Pucharu Świata. Również tutaj znajduje się sanktuarium Lussari - jeden z najpiękniejszych krajobrazów w całych "narciarskich" Alpach.
Pół godziny drogi od Tarvisio jest mniejsza Sella Nevea. Włoskie centrum treningowe FIS z jedną twardą i wymagającą trasa Agonistica oraz kilkoma mniejszymi. Sella, w odróżnieniu od pozostałych stacji Friuli, nie narzeka na brak śniegu przynajmniej do połowy maja. Jest znacznie bardziej zacieniona i często pokrywa śnieżna ma tu po kilka metrów grubości.
Kolejna stacją jest Zoncolan-Ravascletto. Słynna w świecie wyczynowego narciarstwa alpejskiego, ale jak najbardziej przyjazna kompletnym amatorom. Rodzinna, skondensowana i przyjazna. W pobliżu Zoncolan znajduje się Arte Terma - miejscowość z wodami termalnymi słynnymi w całym kraju.
Najbardziej na południe można jeździć w Piancavallo. To zaprojektowany ośrodek narciarski z widokiem na Adriatyk. W małej miejscowości znajduje się wszystko czego potrzeba podczas urlopu narciarskiego. O samochodzie możemy tu zapomnieć na tydzień, ponieważ wszystkie mieszkania znajdują się pod stokiem. Dodatkową atrakcją może być bliskość morza. W niecałe dwie godziny da się stąd dojechać na plażę, a w dwie i pół do Wenecji.
fot. Franek Przeradzki
Skipass
Wyciągi w całym regionie obsługuje konsorcjum Promotur. Z związku z tym ten sam skipass działa we wszystkich ośrodkach FVG: Piancavallo, Forni di Sopra, Ravascletto-Zoncolan, Tarvisio i Sella Nevea.
Za 6 dni jazdy w sezonie dorośli zapłacą €150.
Seniorzy urodzeni po 1948 roku i młodzież z roczników 1991-1998 €132.
Nastolatkowie z roczników 1999-2005 €114.
Nazwa regionu Friuli Venezia Giulia jest myląca. Słynne miasto nie należy wcale do Friuli, jest częścią następnego, idąc na zachód, regionu - Veneto.
Dojazd
FVG to włoski region narciarski położony najbliżej Polski. Z Warszawy do Tarvisio jest niecałe 1100 km, z Katowic 770 km. Jeśli chodzi o lotniska, najbliższe, ale niewielkie, znajdują się w austriackim Klagenfurcie. Więcej samolotów leci do położonego nad morzem Triestu.
Czytaj więcej o nartach w Alpach Juliańskich.
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
W świecie narciarskim Veneto nie plasowałoby się na szczycie popularności gdyby nie jedna, legendarna stacja - Cortina d'Ampezzo. W 2013 w prestiżowym rankingu World Ski Awards Cortina wygrała miano najlepszego ośrodka narciarskiego we Włoszech (za najlepszy ośrodek na świecie uznano w tym roku francuskie Val Thorens).
Cortina do droga miejscowość, w której od lat dobrze jest być widzianym. Ku rozpaczy starej arystokracji, obecnie najchętniej bywają tu Rosjanie i czasem można zastanowić się, czy aby nie zabłądziliśmy do naszych sąsiadów zza wschodu. Jest złoto, drogie samochody, ekskluzywne hotele i sklepy z najdroższymi markami.
O ile narciarsko dół Cortiny nie oferuje nic specjalnego, o tyle trasy na szczycie (okolice góry Tofana) to dla ekspertów jedne z najbardziej stromych i najatrakcyjniejszych zjazdów w całych Alpach. Z pewnością warto odwiedzić je choć raz w życiu, podobnych widoków i stoków nie ma w wielu miejscach świata.
Marmolada i Sellaronda
W sumie Veneto to prawie 30 ośrodków narciarskich położonych w Dolomitach. Oprócz Cortiny olbrzymią popularnością cieszą się dwa połączone wyciągami ośrodki - Arabba i Marmolada (miejscowość Malga Ciapela).
Arabba jest częścią Sellarondy - narciarskiej karuzeli między 4 przełęczami - 40 km trasy do przejechania. Marmolada to co prawda najwyższy szczyt Trydentu (czyli Trentino, kolejnego regionu Włoch), ale stoki pod szczytem włącza się do obszaru Veneto.
Geografia geografią, a dla narciarzy ważne jest jedno. Czeka tu na nas olbrzymia ilość przygotowanych i słonecznych tras o zróżnicowanym stopniu trudności. Wisienką na torcie będzie 12-sto kilometrowy zjazd z Punta Rocca (3270 m. n.p.m.) po stoku Bellunese. Zarówno widoki jak i zmęczenie odbierają dech w piersiach. Zwłaszcza, jeśli spróbujemy zrobić to bez zatrzymania.
Ośrodkiem znacznie mniej oczywistym, ale z pewnością godnym uwagi, jest Sappada. 20 km tras na wysokościach pomiędzy 1250 a 2100 m.n.p.m. może nie powala na kolana, ale brak tłoku na stokach i niskie ceny zakwaterowania ucieszą wielu przyjezdnych.
Skipassy
Najważniejsze stacje narciarskie w regionie są włączone do terenu Dolomiti Superski. Możemy w nich jeździć na jednym skipassie. W sezonie 2013/14 cena Dolomiti Superski na 6 dni to 231 Euro. Za samą Cortinę i okolice zapłacimy €213
Szczegóły:
www.dolomitisuperski.com/pl/karnet-narciarski/ceny
www.skipasscortina.com/servizi/skipass-di-valle/prezzi-stagione
Dojazd
Z Warszawy do ośrodków w Veneto jest około 1250 km. Wciąż najszybciej jedzie się przez Czechy i obwodnicę Wiednia. Z Katowic jest w związku z tym o 300 km bliżej.
Cortina d'Ampezzo to tło jednej z najsłynniejszych ucieczek Jamesa Bonda. W 1981 Roger Moore pokazał, jak się jeździ (i skacze) na nartach.
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
Süd Tirol albo Alto Adige to dziwna okolica. Niby Włochy, a nieraz ciężko porozumieć się tutaj po Włosku. Historia regionu jest, mówiąc delikatnie, zawiła. Do końca I Wojny Światowej cały Tyrol był częścią Austrii. Później jego południowa część została przyłączona do Włoch, ale języka którym posługiwali się mieszkańcy nie dało się zmienić z dnia na dzień. Do dziś, zwłaszcza wysoko w górach, mieszkańcy mówią często po niemiecku albo sobie tylko zrozumiałą lokalną gwarą. Bardziej niż Włochami czy Austriakami, czują się po prostu Południowymi Tyrolczykami.
Po chudych dziesięcioleciach Południowy Tyrol razem z Trentino to obecnie, dzięki turystyce, jedne z najbogatszych regionów Włoch.
Stacje narciarskie w Południowym Tyrolu
W sumie w regionie jest około 35 stacji narciarskich. Najsłynniejsze z nich to Kronplatz i Alta Badia. Od 2006 roku są ze sobą połączone wyciągami. Ta ostatnia jest też częścią opisanej przy okazji Veneto (poprzedni slajd) Sellarondy - karuzeli narciarskiej.
Kronplatz / Plan de Corones to największy ośrodek w regionie. Z dość niezrozumiałych przyczyn reklamuję się jako najwyższa góra narciarska (2275 m.n.p.m.) w Południowym Tyrolu, ale np. w Maso Corto/Schnalstal można zjeżdżać z okolic szczytu Grawand, z wysokości 3212 m. n.p.m.
Nie zmienia to faktu, że ośrodek jest rewelacyjny i potężny - 116 km tras i 32 nowoczesne wyciągi. Z szczytu możemy zjechać tu na każdą stronę góry docierając do różnych miejscowości. Z powodu dość dużego rozstrzelenia przestrzennego, miedzy miejscem noclegu a stokami często będziemy się poruszać komunikacją publiczną (bezpłatną dla posiadaczy skipassu).
Znacznie mniejszym ośrodkiem (35 km tras), który jednak od lat cieszy się w Polsce zaskakująco dużą popularnością jest wspomniane wyżej Maso Corto. Skoncentrowana miejscowość na wysokości ponad 2000 m. n.p.m. Odcięta od reszty świata potężnymi szczytami o wysokościach przekraczających 3000 m. n.p.m.
Część terenów narciarskich jest tutaj na lodowcu, także jazda trwa zazwyczaj przez cały rok, w zależności od tego, jak śnieżna była zima.
Czytaj więcej na temat "narty na lodowcu"
Materiały promocyjne Maso Corto
Skipassy
Kronplatz i Alta Badia są częścią Dolomiti Superski. Możemy w nich (i wielu innych ośrodkach) jeździć na jednym skipassie. W sezonie 2013/14 cena Dolomiti Superski na 6 dni to 231 Euro.
Szczegóły: www.dolomitisuperski.com/pl/karnet-narciarski/ceny
W Maso Corto działa lokalny skipass. Za 6 dni jazdy zapłacimy tutaj od €182 do €227 w zależności od daty pobytu.
Szczegółowe informacje: http://www.valsenales.com/smartedit/documents/download/preise_sgb_2013_2014.pdf oraz http://www.masocorto.com.pl
Dojazd
Z Warszawy do miasteczek wokół Kronplatz jest nieco ponad 1200 km jeśli pojedziemy przez Czechy lub 1400 przy wyborze drogi przez Niemcy. Maso Corto jest położone około 100 km dalej, a ostatnie 30 km to kręta, górska droga. Okoliczne lotniska to przede wszystkim Bolzano, a także Mediolan i Innsbruck.
Południowy Tyrol na cały świat rozsławił nie narciarz, a wspinacz. Jako pierwszy człowiek na świecie, w 1986 roku, koronę Himalajów zdobył mężczyzna urodzony i wychowany w okolicach Brixen, 50 kilometrów od Bolzano. Mowa oczywiście o Reinholdzie Messnerze.
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
Trentino to najpopularniejszy, gigantyczny region narciarski we Włoszech. Niewielu jest narciarzy w Polsce którzy przynajmniej nie słyszeli o Val di Sole czy Fiemme. W sezonie zimowym 2011/12 na tygodniowy urlop przyjechało tu ponad 500 tysięcy turystów z Polski! (oficjalne dane departamentu turystki Trentino). Właśnie tam znajduje się w słynna Dolina Słońca z Madonną Di Campiglio czy Andalo. W sumie 800 km tras, 235 wyciągów i 25 snowparków.
Trentino to prowincja położona w północno-wschodnich Włoszech, na południe od Tyrolu Południowego. Jej stolicą jest Trento, a najwyższym szczytem Marmolada - Królowa Dolomitów o wysokości 3,343 m n.p.m. (stoki wokół Marmolady zaliczyliśmy do Veneto)
Najpopularniejsze ośrodki
Gwiazdą regionu jest niewątpliwie Madonna di Campiglio (na zdjęciu). Stacja narciarska słynąca ze słońca i przyjemnych tras dla narciarzy na każdym poziomie zaawansowania. Niegdyś bywała tu cesarzowa Sissi, teraz to wciąż kurort, w którym "warto się pokazać". Ponieważ nie jest to wiedza tajemna, w sezonie musimy liczyć się tutaj ze stosunkowo dużym tłokiem na stokach i w sklepach.
Madonna jest dość droga, Polacy zazwyczaj decydują się na nocleg w innych miejscowościach w okolicy. Valle di Sole, obejmujące ośrodki Folgarida-Marilleva , Peio oraz Tonale, zawdzięcza swoją nazwę (Dolina Słońca) wyjątkowo dużej liczbie pogodnych dni w ciągu roku. Peio polecamy miłośnikom kąpieli termalnych.
Wysokie położenie tras - w Passo del Tonale i Peio nawet na wys. 3 tys. m n.p.m., a w Madonnie di Campiglio na wys. 2500 m n.p.m. sprawiają, że we wspomnianych stacjach jeździć można od listopada aż do późnej wiosny.
Val di Fiemme to 150 km tras zjazdowych oraz taka sama ilość tras biegowych. To właśnie tam znajduje się słynna trasa biegowa Marcialonga o długości 70 km.
Skipassy
Obszar Dolomiti Superski położony jest częściowo na terytorium Trentino. Znajduje się tu 350 km tras z ponad 1200 km, które obejmuje Skipass DS. Jego cena na 6 dni to €231, jednak nie obejmuje on Val di Sole (Folgarida-Marilleva, Peio, Tonale i Madonny di Campiglio).
Jeżeli planujemy jazdę głównie w Trentino warto zakupić karnet SKIRAMA DOLOMITI adamello brenta. Obejmuje niemal 400 km tras i 150 wyciągów łączących słynne, położone w zachodniej części Trentino stacje: Madonna di Campiglio i Pinzolo, Folgarida-Marilleva, Peio, Passo del Tonale, Andalo-Fai della Paganella, Monte Bondone i Folgaria-Lavarone. Co ważne, kupując jeden skipass możemy swobodnie przemieszczać się w granicach całego regionu.
Cena karnetu 1-dniowego: 47 Euro (sezon wysoki)/ 44 Euro (sezon niski)
Cena karnetu 6-dniowego: 257 Euro (sezon wysoki)/ 220 Euro (sezon niski)
Ceny karnetów w Madonna di Campiglio (1 dzień: 40 Euro/6 dni: 196 Euro)
Obowiązują zniżki dla dzieci do lat 16 oraz dla seniorów.
Dojazd z Polski
Z Warszawy do Trentino możemy dojechać samochodem przez Niemcy (ok. 1500 km), lub przez Czechy i Austrię (1350 km).
Jeżeli decydujemy się na podróż samolotem, możemy wylądować na międzynarodowych portach lotniczych Werony, Bergamo, Wenecji, Bolzano, Linate i Malpensa w Mediolanie i dojechać do Trydentu w ciągu jednej do trzech godzin, wynajmując samochód, korzystając z autobusu transferowego lub transportu kolejowego.
Madonna di Campiglio to rodzinne strony słynnego Alberto Tomby - "La Bomby". Żywej legendy narciarstwa alpejskiego. Tomba jedzie od 7:00, ale wcześniej jest np. Ingemar Stenmark i Mark Girardelli...
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
Lombardia to najbogatszy i gospodarczo najbardziej rozwinięty region Włoch. Równocześnie cieszy się bardzo dużą popularnością wśród turystów z całego świata. Stolicą regionu jest Mediolan, a oprócz Alp, turyści chętnie odwiedzają tutejsze jeziora (Garda, Como, Maggiore i Iseo) Narciarsko Lombardia to przede wszystkim dwa duże ośrodki: Livigno oraz Bormio.
Livigno
Livigno to urocze miasteczko położone w dolinie niedaleko granicy ze Szwajcarią na wysokości ponad 1800 m.n.p.m.. Obszar ma status strefy bezcłowej, przez co zwłaszcza alkohol i paliwo, są tu nieprzyzwoicie tanie. Wśród Polaków cieszy się dwuznaczną sławą. Z jednej strony Livigno można z przekąsem nazwać kwietniowa stolicą Polski. W czasie dwóch tygodni freeski kończących sezon łatwiej tu trafić na Polaka niż na kogokolwiek innego. Warunki na stokach są w tym czasie jeszcze całkiem przyzwoite, słońce świeci długo a imprezy Apres Ski trwają do późna.
Z drugiej strony taki obraz Livigno jest bardzo wypaczony. W styczniu to ponadprzeciętnie zimne i stosunkowo puste miejsce, w lutym i marcu jeden z najlepszych ośrodków narciarskich w Europie. Rewelacyjne stoki, fenomenalny snowpark na Mottolino, olbrzymie połacie do jazdy poza przygotowanymi trasami i międzynarodowe towarzystwo. Ocenianie Livigno tylko przez pryzmat pobytów w okresie freeski jest dla tej miejscowości dość krzywdzące. Całość składa się z dwóch dużych ośrodków (Mottolino i Corosello) i kilku mniejszych stoków. Pomiędzy nimi poruszamy się bezpłatnymi autobusami. W kwietniu większość niższych zjazdów nie działa albo nie oferuje już zadowalających warunków.
Czytaj więcej o Livigno
Bormio
Miejscowość o bardziej rodzinnym charakterze niż Livigno, ale jej sportowego charakteru broni jeden legendarny stok - Stelvio. Co roku odbywa się tu Zjazd zaliczany do Pucharu Świata, dwa razy w Bormio rozgrywano też alpejskie Mistrzostwa Świata (1985 i 2005). Stelvio ma ponad 3 km długości i niemalże 1000 m różnicy poziomów. Niesamowite wrażenie robi fakt, że ze startu trasy zjazdowej widać odległą metę. To wbrew pozorom dość rzadka cecha. Ale to i tak nic. W miejscowości możemy pokonać podczas jednego zjazdu prawie 1800 m przewyższenia (z wysokości 3012 na 1225 m. n.p.m.).
Pozostałe, ważniejsze narciarsko miejscowości w Lombardii to Montecampione (30 km tras), Presolana (35 km tras) czy Aprica (50 km tras).
Skipass
W Lombardii raczej nie poszalejemy na wspólnym skipassie. W każdej miejscowości najbardziej opłaca się kupić lokalny karnet. Za 6 dni jazdy w Livigno w wysokim sezonie (luty-marzec) zapłacimy €215. W styczniu będzie o €30 taniej, ale trzeba liczyć się ze srogim mrozem.
Szczegóły: http://www.skipasslivigno.com/ita/tariffe/tariffe_livigno.php
Ceny skipasów w Bormio są niższe. 6 dni jazdy w wysokim sezonie (okres gwiadkowo-sylwestrowy i od połowy lutego do połowy marca) kosztuje dorosłą osobę €185. W styczniu i pierwszej połowie lutego zapłacimy €158.
Szczegóły: http://www.bormioski.eu/en/winter/skipass/bormio-ski-pass/
Dojazd
Z Warszawy do Livigno jest ok 1450 km jadąc przez Niemcy. Z Katowic 1050 km jadąc przez Czechy. Pod koniec drogi trzeba przejechać przez imponujący i bardzo wąski tunel . W sobotę od południa jest otwarty cały czas w stronę miasteczka, o innych porach ruch odbywa się wahadłowo. Do Bormio jest około 50 km dalej. Najbliższe lotniska znajdują się w Bolzano, Innsbrucku, Mediolanie i Veronie.
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
Wyjazdy na narty do Piemontu nie są zbyt popularne wśród Polaków z jednego, prozaicznego powodu. Z naszego kraju jest tam piekielnie daleko. Najbliższe stacje znajdują się w odległości ponad 1500 km od Warszawy. "Gwiazda" regionu, czyli Sestriere to już prawie 1800 km do pokonania. Piemont leży najbliżej Francji i taki też jest jego charakter. Bramą do zachodnich ośrodków jest Turyn - miasto w którym w 1899 roku powstała firma FIAT.
Ośrodki narciarskie
W Piemoncie jest ponad 50 mniejszych i większych ośrodków narciarskich. Za najważniejsze można uznać region Monte Rosa (4634 m.n.p.m. ) i Via Lattea. Pierwszy leży na granicy Piemontu i Doliny Aosty. Częścią piemoncką jest Alagna Valsesia - raj dla miłośników Freeride'u. Jeśli skorzystamy z helikoptera, możemy podczas jednego zjazdu pokonać ponad 3000 metrów przewyższenia! Cała Monte Rosa skupia 5 stacji narciarskich. Mieszka się na wysokościach od 1200 do 1900 m.n.p.m., a (używając wyciągów) jeździ z niemalże trzech tysięcy m.n.p.m.
Najsłynniejszym ośrodkiem narciarskim w Piemoncie jest Sestriere. Położone na wysokości ponad 2000 m. daje gwarancję śniegu zarówno w zimowe jak i wiosenne miesiące. Infrastruktura narciarska powstała początkowo za pieniądze koncernu Fiat. Miejscowość miała być miejscem wypoczynkowym dla pracowników fabryki w Turynie. Obecnie jest częścią obszaru Via Lattea, który w sumie oferuje około 400 km tras.
Samo Sestriere to teraz miejscowość w rodzaju Cortiny a'Ampezzo. Droga i prestiżowa. W okolicy oprócz mniej i bardziej wymagających tras znajdziemy również połacie dla miłośników freeride?u, osiągalne oczywiście helikopterem.
Skipassy
Za 6 dni jazdy w Monte Rosa zapłacimy €210. W styczniu jest o €20 taniej. Istnieje również możliwość kupienia karnetów na poszczególne stacje. Więcej informacji: http://www.monterosa-ski.com
Za 6 dni jazdy w Via Lattea (czyli między innymi Sestriere) zapłacimy €190. To stosunkowo niewiele, zważywszy na jakość infrastruktury narciarskiej. Więcej: http://www.vialattea.it/
Dojazd
Z większości miejsc w Polsce do Piemontu najbardziej opłaca się jechać przez Niemcy i Szwajcarię. Z Warszawy do Sestriere jest około 1800 km, Alagna Valsesia jest o 100 km bliżej. Najbliższe lotnisko znajdują się w Turynie i Mediolanie.
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
To najmniejsza i najbardziej górzysta prowincja Włoch - dolina leżąca u stóp Montblanc, Monte Rosa i Matterhorn. Ponad 60% terytorium regionu leży na wysokości powyżej 2000 m n.p.m., a 30% to tereny chronione - rezerwaty, parki przyrody. Dolina Aosty to piękne alpejskie widoki i 800 km tras narciarskich o rożnych stopniach trudności. Jednocześnie region nie jest jeszcze tak popularny jak Trentino czy Dolomiti Superski, co ucieszy ceniących sobie pustkę.
Ośrodki
Breuil - Cervinia -156 km tras leżących na południowym stoku Matternhornu (po włosku zwanym Cervinią). Ośrodek połączony jest ze szwajcarskim Zermatt, a lodowiec Plateau Rosa jest czynny cały rok. Możłiwość jazdy po obu stornach granicy czyni z ośrodka miejsce zdecydowanie godne uwagi.
La Thuile/La Rosiere - stacja znana z heliskiingu. Helikopter zabiera narciarzy na lodowiec Rutor (3.486 m n.p.m.) lub Miravidi (3.051 m n.p.m.) skąd przewodnik prowadzi grupę dziewiczymi trasami. Poza tym ośrodek oferuje 80 tras zjazdowych o łącznej długości 160 km.
Skipassy
Breuil - Cervinia + Zermatt 1 dzień - 40 Euro | 6 dni - 210 Euro
La Thuile/La Rosiere 1 dzień - 39 Euro | 6 dni - 205 Euro
Zniżki dla dzieci do lat 14 oraz dla seniorów (po 65 roku życia).
Dojazd
Do doliny Aosty blisko nie jest. Samochodem dojedziemy do Aostatal przez Niemcy i Szwajcarię lub przez Czechy i Austrię. Z Warszawy długość obu tras wynosi ok. 1700 km. Dolina Aosty jest dobrze połączona siecią dróg z włoskim regionem Piemont, Francją i Szwajcarią. Najbliższe lotniska to Turyn, Mediolan (lotniska Malpensa i Linate), Bergamo oraz Genewa.
Friuli | Veneto |Południowy Tyrol |Trydent (Trentino) | Lombardia | Piemont | Dolina Aosty
Dołącz do nas na FB i bądź na bieżąco - Na narty.sport.pl