Freeride, carving czy tyczki, czyli o czym rozmawiają zapaleni narciarze i czy każdy musi być "jakimś" narciarzem

Jeszcze nie tak dawno temu głównym pytaniem było "narty czy deska?". Dzisiaj nie jest to już takie proste, jeżeli wybierzemy narty - to nadal stoimy przed sporym dylematem. Narty, ok - ale jakie?
historia narciarstwa historia narciarstwa źródło: muzeumtatrzańskie.com.pl

Trochę historii narciarstwa

Zacznijmy od początku. Najnowsze badania sugerują, że ojczyzną nart jest Azja Środkowa, okolice Bajkału i gór Ałtaj. Następnie narty trafiły do Skandynawii, prawdopodobnie za pośrednictwem Lapończyków. Na początku służyły do przemieszczania się po bezkresnych połaciach pokrytych białym puchem. Najstarsze rysunki nart pojawiły się na malowidłach skalnych zrobionych około 5000 lat temu w Rodoy w Norwegii. Najstarsze narty pochodzą sprzed ok. 3500 lat.

najstarsze malowidło przedstawiające nartyźródło: progress-is-fine.blogspot.com

Nowa era w dziejach narciarstwa, nie tylko jako środka lokomocji, ale jako dyscypliny sportu, przyszła w XIX wieku. Za kolebkę narciarstwa sportowego uważa się Norwegię, gdzie w 1843 roku w Tromso rozegrano pierwszy bieg narciarski na dystansie 5 km. Natomiast już w 1850 roku w miejscowości Telemark zaczęto uprawiać biegi w formie slalomu i zjazdu. Pierwszy konkurs skoków został zorganizowany w 1868 roku w Christiani. Pod koniec XIX wieku norwescy imigranci rozpropagowali nasz ukochany sport na świecie - w ten sposób narty dotarły do obecnej narciarskiej potęgi - Stanów Zjednoczonych.

XX wiek przyniósł niesamowicie szybki rozwój wszystkich dyscyplin związanych z narciarstwem, a co za tym idzie, postępy w budowie sprzętu. Trudno jest wyróżnić jeden typ nart, który dał początek nartom współczesnym, ale narty zjazdowe posiadają wiele cech wspólnych z nartami, które powstały w norweskiej prowincji Telemark na początku XIX w. i były doskonalone do końca lat 50. XIX w. Szczególne zasługi w tym względzie przypisuje się stolarzowi o nazwisku Sondre Norhaim.

Sondre Norhaim - nartyźródło: morgedal.com

W Polsce dynamiczny rozwój narciarstwa następuje po I wojnie światowej kreowany głównie przez powstały w 1919 r. Polski Związek Narciarski.

Zdjęcie Hannah kurtka narciarska Shifty Zdjęcie Spyder AMP Kurtka narciarska (154218) Zdjęcie Spyder PREVAIL Kurtka narciarska (154216)
Hannah kurtka narciarska Sh... Spyder AMP Kurtka narciarsk... Spyder PREVAIL Kurtka narci...
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
różne rodzaje nart różne rodzaje nart źródło: www.skis.com

Różne rodzaje nart

Obecnie narciarstwo uprawia ok 25 mln ludzi na całym świecie! A na czym jeżdżą?

W ciągu ostatniej dekady nastąpiło przyspieszenie w rozwoju technologii tworzenia nart, a tym samym możliwość dokładnego dostosowania budowy narty do indywidualnych cech narciarza (kobieta, mężczyzna, waga) oraz przede wszystkim do warunków śniegowych w jakich narta ma być używana oraz oczywiście preferowanych sposobów jazdy (krótki/długi skręt). Początkujący narciarz nie musi sobie jednak tym wszystkim zawracać głowy - po prostu musi ćwiczyć!

Ale w momencie, gdy już całkiem nieźle radzimy sobie na stoku na naszych nartach z wypożyczalni i z zazdrością patrzymy na grupy zjeżdżające w puchu lub na osoby kładące się na stoku przy każdym skręcie warto się dowiedzieć, co aktualna technologia produkcji nart może nam zaproponować

Zdjęcie Blizzard Narty Samba Zdjęcie K2 Narty Shreditor Zdjęcie Line Narty Celebrity
Blizzard Narty Samba K2 Narty Shreditor Line Narty Celebrity
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
narty gigant narty gigant fot. head.com

Race, czyli prędkość to podstawa

Race to narciarstwo alpejskie, zawodnicze. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje nart: slalomowe oraz gigantowe/zjazdowe.

Narty slalomowe charakteryzują się mniejszym promieniem skrętu - ok. 11-15 m. Są też krótsze, zazwyczaj o ok. 15-20 cm od wzrostu narciarza/zawodnika. Są to sztywne narty, trudne do prowadzenia dla początkującego narciarza.

narty slalomowefot. head.com

Deski gigantowe mają większy promień skrętu (przy zjeździe: 50m, do Super Giganta - 45m, Slalom Gigant: 35 m, katalogowe: 22-30 m) i są znacznie dłuższe. Są jeszcze trudniejsze do prowadzenia, mało wybaczają, a ich zalety poznajemy dopiero przy bardzo szybkiej jeździe na twardym stoku.

narty gigantfot. head.com

deski freeride'owe deski freeride'owe fot. majestyskis.com

Freeride, czyli wolność w puchu

Szerokość, zwłaszcza pod butem, duży camber i rockery (wygięcie nart pod butem i na końcach) - taka budowa narty utrzymuje ją (razem z narciarzem:) na powierzchni wielocentymetrowej warstwy miękkiego puchu.

camber i rockerźródło: k2.com

Technika jazdy jest również nieco inna - ciało odchylamy delikatnie do tyłu, tak by odciążyć przody nart, co zapobiegnie ich zakopaniu się w śniegu. Konstrukcja jest często również twarda i sztywna dzięki zastosowaniu tytanalu.

Na pewno stałym elementem jazdy freeride'owej jest zbaczanie z wyznaczonych stoków i jazda poza trasą. Jest to doskonałe doświadczenie - jazda po dziewiczym puchu, tylko my i natura. Ale trzeba pamiętać o zagrożeniach, jakie ze sobą niesie. Doskonałym rozwiązaniem na początek jest wybranie miejsca, gdzie istnieją wyznaczone, ale nie ratrakowane trasy - jeżeli wybierzemy się tam rano zabawa będzie przednia, a będzie też bezpiecznie. Kolejny etap to kurs lawinowy oraz zaopatrzenie się w lawinowe ABC (detektor, sondę oraz łopatę). Pamiętajmy też o jeździe parami lub w grupie. W razie wypadku szybko wezwiemy pomoc i sami będzie mogli odnaleźć znajomych.

deska freestyle deska freestyle fot. Rossignol

Freestyle, czyli narciarskie ewolucje

Chcielibyście spróbować skoków lub zjazdu z raili i boxów (metalowe rurki i przeszkody ustawione w snowparkach)? Narty freestyle'owe charakteryzują się lekkością konstrukcji i dużą elastycznością - by amortyzować lądowania.  Co ważne, są to narty, które świetnie spisują się na co dzień na przygotowanych trasach i spokojnie możne je traktować jako narty allmountain, a nie jedynie jako specjalistyczny produkt spotykany tylko i wyłącznie w snowparkach.

narta skiturowa narta skiturowa źródło: voelkl.pl

Skitour'y, czyli wyciąg to przeżytek

Po co nam krzesełko, jeżeli mamy skitoury? Dzięki specjalnym pasom antypoślizgowym (zwanym fokami) i wiązaniom skitourowym (z tzw uchylną piętą, bądź wiązaniach kłowych) możemy wygodnie podchodzić w górę stoku.

To coraz modniejszy sport - daje szansę niezakłóconego obcowania z naturą i niezależności od ośrodków narciarskich. W jeździe narta zachowuje się jak typowa narta allmountain, więc spokojnie może być to uniwersalny zestaw do codziennej jazdy. Większość dużych producentów ma już takie narty w swojej ofercie.

narty gigant narty gigant fot. head.com

Skicross - bezpośrednia rywalizacja

To stosunkowo nowa dyscyplina narciarska, polega na szybkim przejeździe 4 zawodników jednocześnie po trasie z uskokami i górkami. Narta musi być więc mocna, elastyczna, ale też szybko jechać. Narty są konstrukcyjnie podobne do nart gigantowych.

narty carvingowe narty carvingowe fot. Rossignol.com

Carving, czyli dłonią po śniegu

Te osoby, które długi skrętem przecinają cały stok i kładą się na śniegu to narciarze carvingowi. Jeżdżą bez kijów, na mocno wytaliowanych nartach - czyli wąskich pod butem, a szerokich na końcach.

narty allmountain narty allmountain fot. Rossignol.com

Allmountain i allaround

Allmountain - to bardziej nazwa rodzaju nart, niż rodzaju sportu. Są to narty do wszystkiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych. U większości producentów są przeznaczone w 70% do jazdy po przygotowanych trasach i w 30% do jazdy poza trasą. Narty cechuje większa szerokość w talii (pod butem) oraz bardzo szerokie zastosowanie.

narty allmountainfot. Rossignol.com

Allaround - to również rodzaj nart, coraz popularniejszych na naszych stokach. W ten sposób określamy grupę nart dla początkujących. Mają one średni promień skrętu, są dosyć miękkie. Łatwe w prowadzeniu, ale na twardym stoku przy szybszej jeździe już się nie sprawdzą. Do tej grupy zaliczamy zazwyczaj również narty damskie dla początkujących.

narty allaroundfot. Rossignol.com

Copyright © Agora SA