Sport.pl

Wróciłeś z nart? Jedz zdrowo!

Narty, narty i po nartach - niestety wielu z nas może się już podpisać pod tym hasłem. Tygodnie a czasem miesiące przygotowań: trening, dieta, zakupy i już po wszystkim. To, co dobre, szybko się kończy. Czas powrócić do rzeczywistości i to w takim wariancie, który sprawi, że poczujesz się tylko lepiej. Zadbaj o to, by na twoim talerzu zagościły same dobre rzeczy!

Na początek krótkie wyjaśnienie. Mówiąc: „same dobre rzeczy” nie mamy na myśli lodów, frytek, czekolady czy pizzy. Tym razem rozchodzi się o produkty „dobrej jakości”. Co to oznacza? Jeśli wróciłeś z nart i czujesz, że po aktywnym urlopie roznosi cię energia, wykorzystaj ten czas na to, by zmienić swoje nawyki żywieniowe na lepsze. Oto kilka naszych porad:


1.  Zrezygnuj z gotowych rozwiązań


Tak, doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że dzisiaj wcale nie jest łatwo codziennie gotować. Po ciężkim dniu pracy wracasz do domu i ostatnią rzeczą, na jaką masz ochotę, jest ślęczenie w kuchni nad garami. Nie dość, że nie masz siły na to, by przygotować sobie kolację, to co dopiero mówić o lunchu na następny dzień? Mamy kilka podpowiedzi, jak rozwiązać ten problem.

  • Grillowana pierś kurczaka lub ryba

Wracasz do domu, zdejmujesz swój elegancki zestaw i zanim pójdziesz pod prysznic, szybko marynujesz kurczaka i wrzucasz do piekarnika. To samo możesz zrobić z rybą: smarujesz filet łososia naturalnym jogurtem, posypujesz przyprawami, owijasz folią aluminiową i wkładasz di piekarnika. Zanim skończysz się kąpać, jedzenie już będzie gotowe. Teraz wystarczy pokroić świeże warzywa i zdrowa, lekka kolacja jest gotowa. W podobny sposób możesz przygotować zestaw, który następnego dnia zabierzesz ze sobą do pracy.

  • Zamawiaj proste dania

Jeśli faktycznie nie uda ci się zjeść w domu lub przygotować posiłku do pracy, są sposoby na to, by praktycznie w każdym miejscu zjeść względnie zdrowo. Wybieraj jak najprostsze potrawy, bo wtedy będziesz wiedział, co ląduje na twoim talerzu: kawałek mięsa czy filet z ryby, do tego porcja warzyw. Zawsze proś o to, by sos podano ci osobno. Dzięki temu możesz sprawdzić, czy nie jest zbyt ciężki i samemu zdecydować w jakiej ilości chcesz go użyć. Frytki czy opiekane ziemniaki wymień na dodatkową porcję warzyw.

  • Zupy i sałaty

Jeśli żadna pozycja z dań głównych cię nie przekonuje, zawsze możesz zamówić zupę i coś z przystawek. Krem ze szpinaku i sałata z grillowanym kurczakiem to zbilansowany posiłek, który da ci energię, ale nie utuczy. Upewnij się tylko, że w zupie nie ma tłustej śmietany, a sałatka nie jest okraszona kalorycznym sosem.

O wszystko pytaj, żeby wiedzieć, co jesz.



2.  Sam przygotuj przekąski

Jeśli twoim największym problemem jest podjadanie i zazwyczaj nie masz czasu na to, by wyjść na obiad, jest kilka sposobów na to, co możesz mieć pod ręką, by jeść często i zdrowo.

Dobrym pomysłem na sycącą przekąskę będzie serek typu bieluch lub serek wiejski. Możesz je jeść na wiele sposobów i nigdy się nie znudzić. Z pomidorami i przyprawami przypadnie do gustu tym, którzy lubią słone lub pikantne potrawy. Z migdałami, pestkami dyni, wiórkami kokosowymi i innymi orzechami - będzie świetnym pomysłem na przekąskę tuż po treningu. Z jabłkami i cynamonem posmakuje miłośnikom słodkich potraw. Gruszka, maliny, ananas, miód - można wymieniać bez końca. Wszystko zależy od twojej wyobraźni. Nie kupuj gotowych mieszanek typu „Serek wiejski z brzoskwinią” (cukier, konserwanty) tylko sam przygotuj swój ulubiony wariant.


3.  Pakuj do torby owoce i orzechy

Owszem, owoce zawierają sporo cukru, ale też dużo witamin, przeciwutleniaczy i błonnik. Dlatego 2 jabłka zjedzone rano lub wczesnym popołudniem nie poszerzą twoich bioder, a wręcz wspomogą pracę układu pokarmowego. Stawiaj na sezonowe owoce: jesienią i zimą najlepsze będą jabłka i gruszki, a latem te jagodowe: maliny, truskawki, jeżyny itd.

Warto też mieć pod ręką orzechy: włoskie, nerkowce, migdały, brazylijskie - są kaloryczne, ale zawierają dużo białka oraz kwasy tłuszczowe nienasycone. Garść zjedzona miedzy posiłkami nasyci cię, doda energii, ale także poprawi kondycję skóry, włosów, paznokci.

Trzy proste zmiany, które możesz zastosować już od dziś, mogą bardzo zmienić stan twojego zdrowia i wygląd. Dzięki tak przygotowanym posiłkom i przekąskom zadbasz nie tylko o swoją figurę, ale także o kondycje i samopoczucie. Pamiętaj, że zmęczenie czy depresja w sporym stopniu są wynikiem złej diety. Gdy zaczniesz się zdrowo odżywiać i regularnie trenować, dużo rzadziej będziesz odczuwać nagłe spadki energii, rozdrażnienie czy brak motywacji. Nie będą cię też tak często napadać zachcianki. Czyż to nie brzmi zachęcająco? Do dzieła!