Sport.pl

Zimno! Kilka prostych sposobów, by się ogrzać!

W listopadzie i grudniu było tak ciepło, że martwiliśmy się o zaplanowane wyjazdy na narty. Styczeń z kolei przyniósł nam tak niskie temperatury, że boimy się o to, jak wytrzymać na zewnątrz. A ma być jeszcze mroźniej! Co robić, żeby przetrwać ciężką zimę? Mamy kilka wskazówek.

Zaprawieni w bojach narciarze czy miłośnicy innych sportów zimowych - cieszą się. W górach jest śnieg i mimo bardzo niskich temperatur, warunki na stoku są naprawdę dobre. Pozostajemy w ruchy i mamy swoje metody na to, by nie zamarznąć. Co jednak zrobić, kiedy zostajemy w mieście? Oto garść porad, które mogą się przydać zarówno narciarzom, jak i tym, którzy zamiast szusować na stoku, muszą codziennie pokonywać trasę do pracy...

Gorący prysznic

Budzisz się rano i już sama myśl o tym, że trzeba się wygrzebać spod ciepłej kołdry, sprawia, że masz ochotę wyrzucić budzik przez okno? Wypróbuj takiej metody: zanim pójdziesz do kuchni, by zaparzyć sobie kawę, weź gorący prysznic. Rozgrzejesz się, pobudzisz krążenie, łatwiej będzie Ci wrócić do rzeczywistości. Oczywiście nie wolno nam przesadzić. Kiedy poczujesz, że jest Ci już przyjemnie, zmień wodę na letnią, bo w przeciwnym wypadku, urządzisz sobie saunę w łazience i jeszcze trudniej będzie Ci opuścić mieszkanie. Poza tym zbyt gorący prysznic też może być szkodliwy. Dlatego zacznij dzień od łagodnego przejścia, ale pamiętaj: wszystko z umiarem.

 

Śniadanie to podstawa

Zimą potrzebujemy więcej energii do tego, by ogrzać nasz organizm. Dlatego często jesteśmy bardziej głodni lub mamy zachcianki na wysokokaloryczne potrawy. Każdego dnia rano warto zafundować sobie zastrzyk energii w postaci pożywnego śniadania, a w przypadku tak niskich temperatur jak teraz, jeszcze bardziej. Dlatego zacznij dzień od owsianki na ciepłym mleku lub wodzie, jajecznicy czy kaszy manny lub jaglanej. Dodawaj przyprawy: imbir, kardamon, cynamon, chilli - nie tylko podkreślą walory smakowe ale także rozgrzeją.

 

Rozgrzewająca herbata

Nawet wtedy, kiedy nie ma upałów, musimy dbać o to, by regularnie nawadniać nasz organizm. Jeśli nie odczuwasz pragnienia tak często jak wiosną czy latem i nie wypijasz tak dużo wody, sięgaj po herbatę. W sklepach masz teraz bogaty wybór mieszanek ziołowych, które swoim aromatem skuszą każdego. Na zimę doskonały będzie Rooibos, który oprócz tego, że Cię rozgrzeje, dostarczy Ci wielu witamin. Fantazyjne mieszanki mają w sobie suszone owoce, orzechy, przyprawy... Smakuje i pachnie jeszcze lepiej niż brzmi.

 

Chroń twarz

Kiedy już weźmiesz prysznic, zjesz pożywne śniadanie i wypijesz aromatyczną herbatę, pora stawić czoła temu, co się dzieje na zewnątrz. Żeby siarczysty mróz nie dał Ci od razu w kość, upewnij się, że masz pod ręką krem do twarzy i rąk. Unikajmy mocno nawilżających produktów czy bardzo tłustych, albo zostawmy je na noc. W ciągu dnia posmarujmy twarz specjalnym kremem, który jest przystosowany do tego, by chronić skórę na mrozie. W miarę możliwości starajmy się przykrywać szalikiem czy kurtką.

 

Czapka, szalik, rękawiczki

Brzmi jak gadanie babci albo mamy? Pamiętaj, że uczymy się na własnych błędach i one wiedzą, co mówią. Nawet najcieplejsza puchowa kurtka czy kożuch nie załatwią sprawy, jeśli nie zadbasz o to, by dobrze przykryć szyję, głowę oraz dłonie. Lekkie apaszki schowaj do szafy. Teraz jest czas grubych, wełnianych szalików czy kominów, które uratują Cię przed zapaleniem gardła. Warto też pomyśleć o czapce typu uszatka. Nie dość, że wciąż modna, to jeszcze dobrze Cię ogrzeje!

 

Choć raz postaw na wygodę

A teraz najważniejsze: buty. Panom radzimy, żeby wszystkie trampki czy pantofle schować w szafie, a w przypadku ważnych spotkań, po prostu wozić ten drugi ze wspomnianych wariantów ze sobą. Do pań apelujemy o zdrowy rozsądek: postawmy na wygodę nie wygląd. Tak, wiemy, że śniegowce czy buty typu Emu lub Ugg boots nie wyglądają wybitnie sexy, ale są nieziemsko ciepłe i wygodne. Jak tylko miną najgorsze mrozy, będziecie mogły znowu założyć ulubione kozaki. A jeśli i tak nie dacie się przekonać, to pamiętajcie o tym, by pod jeansy założyć legginsy i pomyślcie o podwójnych skarpetach. Chyba nie ma nic gorszego niż wychłodzone stopy.

 

Ciepły posiłek robi swoje

Mówiliśmy o tym, jak ważne jest ciepłe i pożywne śniadanie, jednak na tym nie koniec. Szczególnie zimną, staraj się zjeść jeszcze jeden ciepły posiłek w ciągu dnia. Doskonałym pomysłem są zupy. Jeśli będziesz je wybierać z głową (zrezygnuj ze śmietany czy tłustych dodatków oraz klusków nieznanego pochodzenia) to wybierzesz zdrowy i rozgrzewający wariant w jednym. Kremy warzywne oprócz tego, że są lekkie (jeśli nie dodasz do nich śmietany czy sera), to jeszcze zawierają sporo witamin i błonnika. Z kolei rosół jest świetnym pomysłem na przeziębienie.

 

Gorąca kąpiel na dobry sen

Udało się! Przetrwałeś kolejny mroźny dzień. I jak, było tak strasznie? Jeśli zastosowałeś się do naszych porad, to z pewnością udało Ci się cieszyć pięknym słońcem. W końcu za oknem faktycznie jest bardzo silny mróz, ale też piękna pogoda, którą warto się cieszyć.

Zanim pójdziesz spać, zrelaksuj się w wannie z gorącą wodą, pachnącym płynem do kąpieli i solami mineralnymi. Możesz też wziąć ze sobą filiżankę ziołowej herbaty - np.: białej, która wprowadzi Cię w doskonały nastrój przed snem.

 

A może koc na deser?

W nocy tez nam się zdarza, ze marzniemy. Pomyśl o tym, by wymienić kusą koszulkę na coś cieplejszego, a do bokserek dodać T-shirt. Jeśli nie lubisz spać w skarpetach, pomyśl o tym, by na kołdrę położyć dodatkowy koc. Kiedy będzie Ci za gorąco, łatwo się go pozbędziesz, a kto chciałby zmarznąć w nocy?