Zmień dietę na zimową!

Owsianka z owocami.

Owsianka z owocami. (Fot. Marcin Klaban / Agencja Gazeta)

Co to oznacza? Że są posiłki, które wyziębiają nasz organizm oraz takie, które go ogrzewają. Potrawy ochładzające spowalniają procesy trawienia, natomiast ciepłe znacznie go przyspieszają. Według tej zasady zimą nie powinniśmy jeść surówek, surowych owoców, kiełków, pomidorów ogórków czy rzodkiewki, a latem unikać zup czy mięs pieczonych w piekarniku.

Nie będziemy pisać o tym, żebyś się dobrze ubierał, ani o witaminach, suplementach czy innych specyfikach. Sam wiesz najlepiej, jak dbasz o własne zdrowie i powtarzanie po raz setny tego, że rano warto byłoby wypić gorącą wodę z wyciśniętą cytryną i nie zapomnieć o czapce - mija się z celem. Zaśniesz z nudów, zanim dotrzesz do połowy tekstu, a tego nie chcemy!

Dlatego dzisiaj, zamiast karmić Cię złotymi poradami na temat tego, co jest dobre dla zdrowia, a co nie, podpowiemy jak wspomóc system odpornościowy dzięki właściwej diecie.

O tym, że na stoku panują niskie temperatury, przypominać nie musimy. Dlatego tak ważne jest, by się rozgrzać. Często sięgamy po gorącą herbatę z sokiem z malin czy czekoladę do picia tymczasem okazuje się, że również dzięki diecie możemy nie tylko się rozgrzać ale także przyspieszyć regenerację wychłodzonego i zmęczonego organizmu.

Zasady diety makrobiotycznej oraz tradycyjnej chińskiej medycyny mówią, że żywność powinniśmy podzielić na 5 grup:

- produkty gorące (chronią przed zimnem, idealnie rozgrzewają organizm, wzmacniają odporność):

pieczone mięso, ostre przyprawy: pieprz cayenne, chili, ostre curry, suszony imbir, pieprz naturalny, czosnek, a także wysokoprocentowy alkohol.

- produkty ciepłe (lekko rozgrzewają organizm, pobudzają jego aktywność)

por, cebula, owies, orzechy włoskie, przyprawy: tymianek, oregano, kolendra, kminek, cynamon, imbir, gałka muszkatołowa.

- produkty neutralne (dodają energii i przywracają równowagę organizmu)

wszelkie gatunki zbóż, większość gotowanych warzyw i roślin strączkowych.

- produkty chłodne (nawilżające, można je jeść przez cały rok)

surowe warzywa: marchew, burak pietruszka, kapusta, rzepa, kalafior, grzyby, sałata, cykoria, pomidory, ogórki, większość surowych owoców krajowych takich jak jabłko, gruszka, śliwka. To także produkty mleczne takie jak jogurt czy kefir.

- produkty zimne (chronią przed gorącem):

owoce tropikalne, arbuz,

To nie oznacza, że namawiamy Was do tego, by jeździć na nartach z małą piersióweczką schowaną w kurtce, ale warto rozważyć kilka rzeczy. Zacznij dzień od owsianki, która należy do produktów ciepłych, jeśli zalejesz ją podgrzanym mlekiem lub wymieszasz z wodą i zagotujesz, dodasz garść orzechów, cynamon - otrzymasz idealne rozgrzewające śniadanie! Często sięgamy po musli, dodajemy jogurt i surowe owoce - ten wariant zostaw na upały, ponieważ jest to posiłek, który raczej wychłodzi Twój organizm. W ciągu dnia staraj się sięgnąć po ciepłą zupę, która Cię rozgrzeje, a nie kanapkę z pomidorem, ogórkiem i serem. Rosół z warzywami nie tylko Cię rozgrzeje, ale również wzmocni odporność Twojego organizmu.

Szczególnie zimą staraj się wybierać owoce z naszej strefy klimatycznej, a nie cytrusy czy ananasa. Po jogurt sięgaj wieczorem, kiedy jesteś już po przygodach na stoku. Pamiętaj, że możesz zmieniać właściwości wielu produktów takich jak warzywa (np. marchew) w zależności od tego jak je przygotujesz i podasz.

Smacznego i zdrowego wypoczynku!