Polskie skipassy. Z jakimi karnetami pojeździmy w wielu ośrodkach

Ośrodek Czorsztyn SKI, dostępny na karnecie TatrySki

Ośrodek Czorsztyn SKI, dostępny na karnecie TatrySki (źródło: TatrySki)

W Polsce wciąż niewiele jest miejsc, w których na jednym karnecie można jeździć w więcej niż jednym ośrodku narciarskim. Od kilku lat ta sytuacja się jednak zmienia. Prezentujemy polskie skipassy, z którymi możemy jeździć na wielu stokach narciarskich w kraju.

MultiPass

Zdecydowanie największym przedsięwzięciem tego typu w Polsce jest projekt MultiPass, jedno z dzieci serwisu e-skipass.pl. To pilotażowy projekt, który obecnie umożliwia jazdę w 53 ośrodkach narciarskich w całej Polsce. W Szczyrku, Czarnej Górze, Zieleńcu, Wiśle i wielu innych stacjach. Bilety można kupować przez internet - www.multipass.e-skipass.pl oraz za pośrednictwem darmowej aplikacji mobilnej SKIraport.pl (obecnie możliwość zakupu wewnątrz aplikacji działa w systemie Android). W tym sezonie pięć dowolnych dni po siedem godzin jazdy kosztuje 300 złotych. Z tej możliwości skorzystało dotychczas „zaledwie” 200 osób, jednak twórcy są przekonani o dalszym rozwoju i popularyzacji produktu.

Polub nas na FB, dowiedz się pierwszy o narciarskich nowościach w Polsce i za granicą.

- SKIraport.pl zdążył już zyskać uznanie kilkudziesięciu tysięcy użytkowników, a ich liczba stale rośnie. Liczymy, że MultiPASS również okaże się ciekawą propozycją dla narciarzy w naszym kraju, a być może w przyszłości i poza nim. Na razie liczymy na bardziej sprzyjającą aurę, która w tym roku dała nam się wszystkim we znaki - podsumowuje Adam Bral, twórca obydwu projektów.

Adam Bral pytany o to, co sprawiło że właśnie im udało się połączyć pod jednym karnetem aż tyle stacji, odpowiada bardzo pragmatycznie"

-Najważniejsze jest chyba to, że nie mamy własnego ośrodka narciarskiego i nie jesteśmy postrzegani przez poszczególne stacje jako konkurencja. Bazując na doświadczeniach projektu e-skpiass staramy się cały czas poprawiać nasz projekt, dbając zarówno o satysfakcję narciarzy jak i właścicieli ośrodków narciarskich. Zaznaczam przy tym, że Multipass jest w tym momencie projektem pilotażowym, zależy nam na wypromowaniu tej idei. W tej chwili jesteśmy na etapie końcowych rozmów z kilkoma ośrodkami w Czechach i na Słowacji, także najpóźniej w przyszłym sezonie Multipass będzie miał międzynarodowy zasięg.

Ciekawi Cię ten temat? Przeczytaj bardziej krytyczny tekst: Skipass po polsku - 30 lat za światem?

W sezonie 2014/14 Multipass ma być również dostępny w wariancie 5 dni x 4 godziny jazdy, jednak na karnet całoroczny nie mamy na razie co liczyć.

- Ośrodki, które obsługujemy w ramach Multipass są bardzo zróżnicowane. Określenie rozsądniej ceny za karnet całoroczny i rozliczanie się ze stacjami wydaje mi się w tym momencie po prostu niemożliwe do zrealizowania.

Widać na tym przykładzie zarówno siłę, jak i słabość projektu Multipass. Będąc niezwiązanym z żadnym konkretnym regionem mógł połączyć ponad 50 ośrodków, jednak nie ma dużej siły promocyjnej i inwestycyjnej w żadnym z nich. Największym wydatkiem stacjonarnym było dotychczas unowocześnienie bramek czytających skipassy w niektórych stacjach.

Bardziej klasyczne, działające regionalnie skipassy na wzór alpejskich działają w kilku miejscach kraju, choć wiele z nich również wykorzystuje narzędzie e-skipass.

TATRYSki

TATRYSki to skipass obowiązujący w stacjach Białka Tatrzańska, Jurgów, Kluszkowce oraz Czarna Góra. W sumie 30 wyciągów narciarskich. Dobry początek większego projektu, choć znamienny jest tu brak jakiegokolwiek wyciągu w Zakopanem. Za 14 dni jazdy w sezonie zapłacimy w ramach tego skipassu 770 PLN. Możemy wykorzystywać je jeden po drugim lub jakkolwiek inaczej. Więcej informacji można znaleźć na stronie tatryski.pl .

Skipass Kasprowy

Polskie Kolei Górskie, firma która kupiła PKL czyli, między innymi, kolejkę na Kasprowy Wierch wprowadziła w tym roku dość kontrowersyjny, pod względem ceny, skipass. Mimo planów podłączenia pod niego innych wyciągów, na razie działa tylko na kolej linową i dwa wyciągi krzesełkowe na Kasprowym. Są jednak duże szanse, ze w sezonie 2014/15 jego zakres zostanie poszerzony.

BeskidSkiPass

BeskidSkiPass to wspólny karnet na osiem ośrodków narciarskich, obejmujący w sumie 40 tras  narciarskich. Wykorzystuje platformę e-skipass.pl. Skipassy można nabywać za pośrednictwem Internetu lub na dowolnej spośród zrzeszonych stacji narciarskich. Projekt jest realizowany przez Małopolskiego Operatora Integracji Turystycznej, którego zadaniem jest właśnie zintegrowana promocja turystyczna regionu. Karnet na pięć dowolnych dni w sezonie kosztuje w tej chwili 260 zł, a dziesięć 494 złote. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.beskidski.pl.

Sudetyski

Sudetyski to karnet działający w trzech ośrodkach w regionie, również w ramach platformy e-skipass. Na jednym karnecie możemy jeździć w trzech ośrodkach narciarskich - w Karpaczu, Zieleńcu i Czarnej Górze. Sześć dowolnych dni po siedem godzin jazdy kosztuje 423 złote. Więcej informacji: sudetyski.pl .

Wiślański skipass

Wiślański skipass obejmuje 11 ośrodków narciarskich w Wiśle i Ustroniu. W sumie 25 km tras zjazdowych. Podobnie jak dwa powyższe, działa w ramach platformy e-skipass. Za 7 dowolnych dni po osiem godzin jazdy zapłacimy 450 złotych. Więcej informacji: wislanskiskipass.pl .

Szczyrk

Wymieniając skipassy nie sposób pominąć kompleksu Czyrne-Solisko w Szczyrku. Na jednym karnecie pojeździmy tutaj na 13 wyciągach (niestety wszystkie orczykowe) w sumie obsługujących 25 kilometrów tras. Dwie z nich posiadają nawet homologację FIS, choć w ostatnich latach Puchar Europy kobiet FIS odbywał się na stoku Harenda w Zakopanem. Karnet na ośrodek Czyrne-Solisko nie obejmuje czterech wyciągów pod Skrzycznem, należących do Centralnego Ośrodka Sportu. Więcej: skrzyczne.cos.pl | www.szczyrkowski.pl .

Ciekawi Cię ten temat? Przeczytaj bardziej krytyczny tekst: Skipass po polsku - 30 lat za światem?

tekst: Franek Przeradzki

Polub nas na FB, dowiedz się pierwszy o narciarskich nowościach w Polsce i za granicą.

Uważasz, że pominęliśmy jakiś ważny skipass? Napisz o tym w komentarzach, z chęcią uwzględnimy konstruktywne uwagi w tym artykule.