Sport.pl

疾by cia這 nad捫y這 za duchem

疾by zimowe ferie sp璠zi na stoku, a nie w 堯磬u, trzeba si do nich odpowiednio przygotowa. Zmiana temperatury i czasu sp璠zonego za biurkiem na ruch na 鈍ie篡m powietrzu dla organizmu potrafi by szokiem.

Wiele os鏏 twierdzi, 瞠 zjazdu o郾ie穎nym zboczem, z wiatrem szumi帷ym w uszach, nie da si por闚na z niczym innym. A je郵i zjedzie si tak raz, zwykle 豉pie si bakcyla ju na zawsze. Narciarstwo ma wiele zalet i jedn wad - nie mo積a go uprawia przez ca造 rok. Co tu du穎 m闚i, nie mo積a go uprawia nawet przez ca陰 zim (kiedy ju si jej doczekamy). Zwykle nasze narciarskie mo磧iwo軼i ograniczaj si do jednego, maksymalnie dw鏂h tygodniowych wyjazd闚 w sezonie, czasem dodatkowo kilku weekend闚 sp璠zonych w bli窺zych g鏎ach.

Przez kilka tygodni studiujemy mapy, trasy, przewodniki i internet w poszukiwaniu zakwaterowania jak najbli瞠j wyci庵闚 - 瞠by nie traci na dojazdy ani godziny cennego czasu. Wreszcie decydujemy, dok康 wyje盥瘸my. Zabieramy si za przegl康 i uzupe軟ienie sprz皻u, ostrzenie nart, mo瞠 nawet zrobimy kilka przysiad闚, po kt鏎ych wydaje nam si, 瞠 poprawili鄉y kondycj. My郵imy, 瞠 jeste鄉y 鈍ietnie przygotowani. W ko鎍u nadchodzi dzie, kiedy przypinamy deski, stajemy na szczycie, szusujemy, potem jeszcze raz, robi si gor帷o - zdejmujemy czapk, robi si jeszcze gor璚ej - rozpinamy kurtk. Troch si zm璚zyli鄉y, przysiadamy wi璚 napi si grzanego wina na 鈍ie篡m powietrzu. Jest 鈍ietnie. Dop鏦i nie nadchodzi nast瘼ny dzie i okazuje si, 瞠 gard這 boli, z nosa leci, a termometr pokazuje stan podgor帷zkowy. Dzielnie wstajemy z 堯磬a i idziemy na stok, przecie tak na ten wyjazd czekali鄉y. Wieczorem si jednak okazuje, 瞠 w zawodach narciarz - zarazki wygrywaj te drugie. Nast瘼ne dni sp璠zimy wi璚 w 堯磬u, w najlepszym razie - zje盥瘸j帷 najwy瞠j po kilka razy po 豉twiejszych stokach. Co zrobi, 瞠by do tego nie dopu軼i? Jeszcze przed wyjazdem zadba o wzmocnienie odporno軼i i kondycji.

Si豉 z wn皻rza


Najlepszym zabezpieczeniem, w kt鏎e mo瞠my wyposa篡 nasz organizm, jest regularne dbanie o niego. To nie kosztuje du穎 czasu ani pieni璠zy, nie wymaga drogich lek闚 ani codziennych wizyt na si這wni. Wystarczy mu po鈍i璚i odrobin uwagi i nie zam璚za wiecznymi zmartwieniami. Wielu z nas nie pami皻a, 瞠 najwi璚ej mog zdzia豉 rzeczy najprostsze: unikanie wiecznego stresu, odpoczynek, wystarczaj帷o d逝gi sen, rzucenie u篡wek, przebywanie na 鈍ie篡m powietrzu, spacerowanie zamiast tylko je盥瞠nia samochodami i w豉軼iwe od篡wianie. Chocia zim mocno nas kusi jedzenie posi趾闚 bardziej kalorycznych - wszelkich s這dyczy, ciast, klusek, kanapek - absolutnie nie wolno zapomnie o warzywach. To, 瞠 nie ma ich 鈍ie篡ch, nie oznacza, 瞠 s drogie. Jako 廝鏚這 wzmacniaj帷ej organizm witaminy C doskonale sprawdzaj si mro穎nki: broku造, szpinak, kapusta, truskawki, czarne porzeczki, 簑rawina; 鈍ietne w tej roli s tak瞠 natka pietruszki, cytrusy i poczciwa cebula. Wa積e, 瞠by je嗆 je codziennie, a dla unikni璚ia strat cennej witaminy nie gotowa zbyt d逝go. Potrzebne nam b璠 te antyoksydanty, czyli cz御teczki potrafi帷e zwalcza wolne rodniki. A tymi s witamina E (oleje ro郵inne, orzechy, pieczywo z pe軟ego przemia逝) i witamina albo prowitamina A (mleko, jaja, marchew, pomidory). Nie wolno te zapomina o rybach, najlepiej t逝stych (zawieraj wzmacniaj帷e og鏊n odporno嗆 kwasy omega-3) i probiotykach (zawarte w jogurtach i kefirach pa貫czki kwasu mlekowego reguluj prac przewodu pokarmowego, chroni przed infekcjami, wspomagaj odbudow flory bakteryjnej). Wreszcie, w zimowej diecie, na sta貫 powinni zago軼i dwaj prawdziwi zab鎩cy bakterii i wirus闚, czyli czosnek i mi鏚. Niekt鏎zy zaprawieni w bojach narciarze radz nawet, 瞠by na tydzie-dwa przed wyjazdem zafundowa sobie codzienn kuracj w postaci z帳ka czosnku (dla unikni璚ia zapachu najlepiej przed snem) i cytryny z miodem.

Wa積e jest nie tylko to, co jemy, ale tak瞠 jak jemy. Organizm g這dny nie potrafi si skutecznie broni. Dlatego trzeba mu dostarcza po篡wienia w ma造ch porcjach, ale stale i zamiast tylko porannej kawy i sutej kolacji je嗆 pi耩 lekkostrawnych posi趾闚 dziennie.

02.02.2010 TATRY , KASPROWY WIERCH , PIERWSZY DZIEN PO OTWARCIU TRASY NARCIARSKIEJ I WYCIAGU W KOTLE GASIENICOWYM . KILKA DNI OPADOW SNIEGU POZWOLILO NA OTWARCIE TRASY NARCIARSKIEJ , OSTATNI RAZ TAK POZNO OTWARTO TRASY W 2000 ROKU . TRASY W KOTLE GORYCZKOWYM I NARTOSTRADA DO KUZNIC NADAL SA NIECZYNNE .  FOT. MAREK PODMOKLY / AGENCJA GAZETA

I si豉 z zewn徠rz


Dla organizm闚 niekt鏎ych z nas wyjazd na narty mo瞠 by prawdziwym szokiem. Na co dzie przesiadujemy przecie w ciep造m mieszkaniu, ciep造m biurze i ciep造m samochodzie, a poj璚ie ''ruch'' w naszym wykonaniu sprowadza si do przemieszczania mi璠zy tymi trzema miejscami. Nie marzniemy, znik康 nie wieje, 鈍ie瞠go powietrza brak. Tymczasem wyjazd na ferie przenosi nas nie tylko z miasta w g鏎y, ale niemal do innego 鈍iata. Nagle zaczynamy sp璠za ca造 dzie na zewn徠rz, marzn望, oddycha mro幡ym powietrzem, rusza si - takie przestawienie si na inne obroty bywa du篡m wyzwaniem. Zamiast stosowa terapi szokow, do niego te si mo積a jednak przygotowa. Jak we wszystkim najwa積iejszy jest zdrowy rozs康ek. Z nadej軼iem pluchy i pierwszych mroz闚 nie wolno zamyka si w domu i jako jedynego sportu uprawia le瞠nia przed telewizorem, bo na stoku os豉bienie i zakwasy b璠ziemy mieli gwarantowane. 疾by wzmocni odporno嗆, nie trzeba uprawia m璚z帷ych bieg闚 prze豉jowych, wystarczy zwyk造 spacer - wa積e tylko, 瞠by uprawia go codziennie przez przynajmniej p馧 godziny. Mo積a te chodzi na basen, fitness, jog albo do... szko造 ta鎍a. Na tydzie przed wyjazdem warto zacz望 獞iczy bardziej intensywnie - robi przysiady, skoki przez 豉weczk, skr皻y, sk這ny, zbiega i wbiega po schodach, dzi瘯i czemu poprawimy kondycj, wzmocnimy mi窷nie n鏬 i przygotujemy je do czekaj帷ego je wysi趾u.

Opr鏂z tego trzeba te przygotowa si na zmian temperatury. Jak? Najlepiej hartuj帷 si zimnem albo zmieniaj帷 szybko temperatur. Oczywi軼ie nie trzeba od razu zostawa morsem i p豉wi si w lodowatym jeziorze (cho - co tu kry - tacy ludzie odporno嗆 maj znakomit). Na pocz徠ek wystarczy zakr璚i kaloryfery, otworzy okna i chodzi po mieszkaniu w lekkim ubraniu albo i bez niego. Kiedy si przyzwyczaimy, obni篡 temperatur, wychodzi na chwil na zewn徠rz, polewa si ch這dn wod, a z czasem w niej k徙a. Mo積a te bra prysznic na przemian z gor帷ej i zimnej wody, zaczynaj帷 polewanie od st鏕, a ko鎍z帷 na karku. Ale uwaga - nie wolno tego robi na si喚, je郵i zaczynamy szcz瘯a z瑿ami i dr瞠, oznacza to, 瞠 organizm si broni i powinni鄉y przyzwyczaja si do zimna w wolniejszym tempie.

Je郵i chcesz wzmocni odporno嗆, pami皻aj, 瞠by:
- nie stresowa si i odpoczywa;-wysypia si;
- je嗆 du穎 warzyw, owoc闚, witamin i probiotyk闚;
- nie nadu篡wa kawy, alkoholu i papieros闚 (najlepiej w og鏊e z nich zrezygnowa);
- rusza si na 鈍ie篡m powietrzu;
- hartowa si, przebywaj帷 w zimnie;
- w razie potrzeby - po konsultacji z lekarzem - przyjmowa leki uodparniaj帷e

Dobrym rozwi您aniem b璠zie te skorzystanie z sauny albo z krioterapii. Gor帷o podnosi temperatur organizmu, co niszczy wirusy i bakterie. Panuj帷e w kriokomorze zimno (grubo poni瞠j 100 st. C) nie tylko 鈍ietnie wzmacnia odporno嗆 i pobudza system immunologiczny, ale tak瞠 pomaga w leczeniu wszelkich zwichni耩, naderwanych 軼i璕ien, nie wspominaj帷 o poprawie j璠rno軼i sk鏎y i spowolnieniu proces闚 starzenia. 疾by terapia zimnem odnios豉 skutek, nastawmy si na 10 do kilkunastu kr鏒kich, maksymalnie trzyminutowych zabieg闚, w czasie kt鏎ych wejdziemy do jaskini zimna ubrani jedynie w kostium k徙ielowy, r瘯awiczki, skarpetki i czapk. Spokojnie, tak ekstremaln temperatur odczuwa si inaczej ni 20-stopniowy mr霩. Czeka nas jedynie lekkie pieczenie albo k逝cie.