Ćwiczenia poprawiające koordynację i czucie nart podczas jazdy

Koordynacja ruchowa polega na współdziałaniu mechanizmów fizjologicznych, głównie nerwowo - mięśniowych, zapewniających wykonanie ruchu zgodnie z jego założeniami. Jest to zatem baza, na której opiera się cały proces nauczania i doskonalenia techniki.

Ogromne znaczenie w podstawowym treningu posiada zdolność koordynacji, którą można nazwać umiejętnością regulacji ruchów. Zatem, konieczne jest włączenie tych ćwiczeń na stałe do programu treningowego. Zaczynając od prostych, nieskomplikowanych kończąc na ćwiczeniach typowych dla sportu wyczynowego.

Zdecydowana większość proponowanych ćwiczeń wymaga współpracy - pomocy partnera bądź to wykorzystania specjalistycznych środków metodycznych (tyczki slalomowe). Ze względu na złożoność tych ćwiczeń oraz bezpieczeństwo, zalecane, aby taki trening był prowadzony pod opieką i nadzorem instruktora - trenera.

Licencjonowane Szkoły Narciarskie posiadają w swojej ofercie bogaty program kursów jazdy na nartach, począwszy od szkolenia podstawowego kończąc na jeździe sportowej.

Uczelniane kluby, przy których aktywnie działają sekcje narciarskie, proponują niekoniecznie dla super narciarzy z przeszłością zawodniczą, możliwość "ścigania" się na bramkach slalomu giganta. Każdy narciarz posiadający podstawową wiedzę i umiejętności, może spróbować swych sił podczas amatorskich zawodów narciarskich, jeżeli natomiast ma bardziej ambitne plany co do swojej ,,kariery,, narciarskiej powinien trenować z najlepszymi.

Poprzez ćwiczenie takich cech jak: równowaga, refleks, poczucie rytmu, wyczucie położenia ciała względem otoczenia, poprawiamy technikę jazdy na nartach.

Warunkiem uzyskania optymalnej linii jazdy są umiejętności techniczne, taktyczne i koordynacja. Ta koordynacja to przede wszystkim umiejętność przewidywania i planowania zachowań (jazda slalomem, patrzymy na dwie bramki w przód) podczas jazdy po slalomie. Musimy uwzględnić położenie, co najmniej dwóch - trzech bramek, zaplanować dojazd i zastanowić się nad wyjazdem, ponieważ od tego zależy dotarcie do kolejnej bramki.

Ćwiczenia orientacji

- jazda parami jeden za drugim (skręty o różnym: promieniu, rytmie, kierunku)

- jazda śladem wyznaczonym przez trenera

- przejazd przez "las tyczek"

- przejazd slalomów równoległych (rytmicznych, arytmicznych)

- jazda tyłem

- jazda synchroniczna

Kolejne zadania - ćwiczenia, które pomogą nam w doskonaleniu świadomego i dokładnego sterowania nartami

Ćwiczenia wyczucia położenia

- jazda w pozycji wąskiej i szerokiej

- jazda w skos stoku lub zjazd na wprost z mocnym wychyleniem i odchyleniem

- jazda w pozycji niskiej i wysokiej

- prowadzenie nart śladem ślizgowym / ciętym

- jazda po wyznaczonym torze, różne rytmy - jednostajne, zmienne (grzybki, pachołki nie używać tyczek)

- jazda z zamkniętymi oczami (odpowiedni przygotowany i zabezpieczony teren)

- jazda w różnych warunkach śniegowych (muldy, głęboki śnieg)

Ćwiczenia wyczucia rytmu

Poczucie rytmu odgrywa bardzo ważną rolę podczas jazdy. Poprzez wybór odległości pomiędzy poszczególnymi bramkami ustalony zostaje przybliżony cykl czasowy i siłowy poszczególnych skrętów. Każdy narciarz na swój sposób "interpretuje" następnie taki kurs, co polega na harmonijnym i precyzyjnym dostosowaniu rytmu zadanego do wybranego przez siebie. Zadaniem tych ćwiczeń jest zrozumienie rytmu zmiany kierunków i przejazd wyznaczonymi w ten sposób trasami.

Ćwiczenia rytmiki

- przejazd wytyczonym torem - trener podaje moment zapoczątkowania skrętu

- jazda slalomem (symetryczny)

- jazda slalomem (asymetryczny)

- jazda slalomem wprowadzając zmianę rytmu (jednostajne, zmienne)

- jazda slalomem z małą / dużą intensywnością (wypuszczając lub podkręcając slalom)

Ćwiczenia wyczucia równowagi

Stojąc szerzej na nartach, pole podstawy jest większe i łatwiej nam utrzymać równowagę. Wiedzą o tym nawet początkujący narciarze. Nie mając odpowiedniego doświadczenia, nie możemy przewidzieć, jak duża będzie siła odśrodkowa w skręcie.

Szersze stanie na nartach dają bezpieczny zapas na błędy. Poniżej przedstawione ćwiczenia, mają za zadanie doskonalenie równowagi w sytuacjach "wywrotki" umożliwiają wytrenowanie oraz zapoznanie się jazdą na jednej narcie???

Ćwiczenia równowagi (teren łagodny i odpowiednio przygotowany)

- jazda na jednej narcie (na wprost, w skos stoku)

- jazda w pozycji wychylonej / odchylonej

- skręty na narcie wewnętrznej / zewnętrznej, pojedyncze, łączone

- jazda z odpiętymi klamrami

- jazda na krótkich nartach typu snowblade, bigfoot (bez kijów)

Zadania złożone

Dużym wyzwaniem (przyjemność, przygoda, odmiana), są zadania złożone, kombinowane w postaci torów sprawnościowych. Umożliwiają one kompleksowe stosowanie i doskonalenie różnych umiejętności, wpływających na koordynację, kondycję i technikę jazdy na nartach. Ten typ najlepiej nadaje się na podstawowy element zawodów dziecięcych, ponieważ umożliwia sprawdzenie różnorodnych umiejętności uczniów.

Tor zręcznościowy

- jazda slalomem, tyczki skierowane na zewnątrz / do wewnątrz

- jazda slalomem, tyczki ustawione w postaci namiotu

- przejazd po łuku wyznaczonym przez tyczki

- przejazd w torze bobslejowym

- przejazd slalomem - ograniczenie wyjazdu grzybkiem

- przejazd slalomem - zapoczątkowanie skrętu

- przejazd slalomem - ograniczenie wjazdu

Tor terenowy

- jazda slalomem pomiędzy muldami

- jazda slalomem po grzbietach muld

- przejazd poprzez fałdy terenowe

- jazda w skos stoku (stok nachylony na jedną stronę)

- skok terenowy wyznaczony poprzez tyczki

Tor sprawnościowy

- jazda slalomem - bramki otwarte

- jazda slalomem bramki zamknięte

- jazda slalomem wertikal

- jazda slalomem banan

Kompleksowe doskonalenie techniki jazdy, w tym koordynacji, może odbywać się w trakcie pokonywania narciarskiego toru zadaniowego. Skala trudności tego toru i jego odległość powinna być uzależniona od poziomu technicznego i kondycyjnego ćwiczących, konfiguracji terenu i warunków śnieżnych. Miejsce ćwiczeń powinno być starannie przygotowane w zależności od przeznaczenia z zachowaniem warunków bezpieczeństwa. Istnieje oczywiście możliwość łączenia poszczególnych "części" toru zręcznościowego, terenowego, sprawnościowego. Tor można pokonać ćwiczebnie lub połączyć z rywalizacją na zasadzie jak najszybszego pokonania lub dokładności i techniki wykonania poszczególnych zadań.

Wnioski

Można śmiało stwierdzić, iż ćwiczenia koordynacyjne stanowią bardzo ważny, jeżeli nie najważniejszy element jazdy na nartach. Proponowane ćwiczenia stanowią wybiórczą propozycję przeprowadzenia treningu. Każdy narciarz bez względu na wiek, płeć oraz umiejętności, może samodzielnie dopasować i wybrać te ćwiczenia, które poprawią jego zdolności koordynacji tak ważne podczas jazdy. Orientacja, rytm, równowaga, to najważniejsze składowe narciarza zjazdowca. Te ćwiczenia stosujemy w początkowym etapie nauczania u dzieci, jak również doskonalą je zawodnicy z Pucharu Świata. Współczesne narciarstwo dzięki coraz to nowatorskim technologiom zyskało blask i przyjemność, nadało nowy impuls, unowocześniony sprzęt spowodował, że na stokach ponownie zapanował ruch i ożywienie. Z drugiej strony należy jednak pamiętać, że żadne najbardziej "wymyślne" narty nie wykonają za nas skrętu ani nie uchronią przed upadkiem czy kontuzją. Należy zatem stale doskonalić swoje umiejętności, ponieważ właśnie jazda na tych nartach wymaga od narciarza doskonałej techniki jazdy i odpowiedniego przygotowania kondycyjnego

Copyright © Agora SA