Przed sezonem - słowniczek

Zima zbliża się wielkimi krokami. Część z nas będzie chciała kupić nowe deski lub inny element narciarskiego wyposażenia. Jak co roku producenci zalewają rynek kilkudziesięcioma nowymi propozycjami a my, biedni narciarze wchodząc do sklepu czujemy się zagubieni co najmniej jak Jaś i Małgosia w Strasznym Lesie. Ale nie bójmy się. Nie taki diabeł straszny jak go malują.Postaram się rozjaśnić co nieco terminologię żeby kwestie wyboru sprzętu uczynić łatwiejszą.

Istnieje kilka podziałów. Najogólniejszy na narty : zjazdowe, biegowe i do skakania. Nas interesują oczywiście narty zjazdowe. Te z kolei możemy podzielić na wyczynowe i amatorskie. Wyczynowe to będą gigantowe (jazda szybsza, dłuższy promień skrętu, mniejsza elastyczność narty) oraz slalomowe (mniejszy promień skrętu, większa elastyczność). Możemy się jeszcze spotkać z określeniem "narty komórkowe". Są to narty typowo zawodnicze o innej konstrukcji. Przygotowywane specjalnie dla zawodowców, nie musimy się tym przejmować. Jeżeli ktoś będzie chciał Wam wmówić, że jego kupione w sklepie narty gigantowe albo slalomowe są "komórkowe" to albo kłamie albo próbuje Wam coś sprzedać.

Wracajmy jednak do naszych baranów. Amatorskie narty dzielą się na:

Allround - Najpopularniejszy i najczęściej kupowany rodzaj. Przeznaczona dla narciarzy szukających uniwersalnej narty, która sprawdzi się na trasach o rożnym stopniu trudności i przygotowania. Narty, które uprzyjemnią naukę i udoskonalą technikę jazdy na przegotowanych trasach.

Allmountain - kategoria nart wszechstronnych, zaprojektowanych z myślą o narciarzach jeżdżących sportowo, pozwalające poruszać się w każdym terenie. Zarówno po ubitej ratrakiem trasie jak i po puchu (off-piste czyli poza trasą). Narty uniwersalne.

Freeride - Dla amatorów jazdy tam, gdzie wzrok (lub narty) poniesie. Narty stworzone do jazdy poza trasami, w puchu i głębokim śniegu. Dzięki niskiej wadze i szerszemu profilowi nie zapadają się i umożliwiają płynną jazdę. Gdy jednak trafią na trasę, nie panikują.

Freestyle - Freestyle to jedna z dyscyplin zaliczanych do "new school", czyli najmłodszego i najbardziej awangardowego stylu. Piętki i dzioby nart wyglądają dokładnie tak samo - są lekko podgięte do góry. Taką konstrukcję, umożliwiającą efektowną jazdę w tył, lub odważne triki na stoku, określa się również jako "twin - tip ". Zabierz je tylko do parku z przeszkodami, a zobaczysz co potrafią. Najnowsza generacja nart freestyle'owych nadaje się również do jazdy poza trasami, w głębokim śniegu.

Race - przeznaczone dla narciarzy preferujących szybką i agresywną jazdę na stromych dobrze przygotowanych trasach. To także sprzęt dla osób biorących udział w amatorskich zawodach. Stabilność i kontrola toru jazdy są niezwykle istotne. Narty te gwarantują doskonałe trzymanie krawędzi nawet na bardzo twardych, oblodzonych stokach, ale wymagają dużego nakładu energii, doskonałej techniki i jazdy na krawędzi narty. Inaczej nie słuchają i nie pokażą, co potrafią. Sprzęt dla zawodników i ekspertów. W kolekcjach występują dwie narty: slalomowa (o małym promieniu skrętu ok. 11m) do krótkiego skrętu i gigantowa (o promieniu skrętu ok. 17m) do długich skrętów.

Cross - Konstrukcja podobna do nart z grupy race. Promień skrętu 13-17 m. W zależności od modelu narty są poszerzone pod butem. Deski gwarantujące doskonały poziom jazdy i trzymanie krawędzi. Niezwykle sterowne i stabilne, nawet na bardzo twardym śniegu i oblodzonych trasach. Dzięki dość dużej powierzchni, narty również dobrze spisują się podczas jazdy poza trasami.

Taliowanie jest to wcięcie narty. Nasza narta jest szersza na górze i na dole (na dziobie i na stopce) oraz węższa w środku. I właśnie to zwężenie nazywamy taliowaniem.

Promień skrętu jest to ważna kategoria na którą powinniśmy zwracać uwagę kupując nowe narty. Zasada jest następująca: im mniejszy promień skrętu tym ciaśniejszy skręt i odwrotnie, im większy promień tym dłuższy skręt. Promień skrętu jest oczywiście zależny od stopnia taliowania narty: im mocniej wytaliowana narta tym mniejszy promień skrętu, a zarazem ciaśniejszy skręt.

mocne taliowanie = mały promień skrętu = ciasny skręt

Poszczególne długości nart danego modelu mają różny promień skrętu. Dlatego przed zakupem nart z danej grupy należy przede wszystkim określić ich długość.

Podczas pisania artykułu korzystałam m. in. z definicji znajdujących się na stronie: www.skionline.pl Można tam również znaleźć opisy, oceny i porównania poszczególnych modeli nart wielu producentów.

Anna Chodkiewicz

Autorka jest instruktorem narciarstwa PZN, pasjonatką białego szaleństwa. Na nartach jeździ od 30 lat, wielokrotnie wyjeżdżała z dziećmi jako instruktorka zarówno w Polsce jak i za granicą.

Copyright © Agora SA